מצע לגידול טלאים ועגלים: השילוב האידיאלי לבריאות ולרווחת בעלי החיים

מצע הגידול של בעלי החיים הוא אחד המרכיבים החשובים המשפיעים על התפתחותם התקינה של בעלי חיים צעירים, על הגדילה והבריאות שלהם. יש להתאים את סוג המצע אותו בוחרים כך שיענה על הצרכים המיוחדים של בעלי החיים שיהיה בעל יכול ספיגה של לחות ונוזלים, שיהיה נוח לרביצת בעלי החיים ואפשר יהיה לשמור על נקיון מרחב הגידול של בעלי החיים. היבטים אלו תורמים להתפתחותם של בעלי חיים צעירים, במניעת מחלות, בגדילה מואצת, בהתפתחות מערכת עיכול בריאה ובסביבת גידול התורמת לרווחת בעלי החיים. נהוג להשתמש במספר סוגים של מצע כמו קש, נסורת, או אפר פצלי שמן שנמצא מועיל ביותר, מכיוון שיש לו יכולת ספיגה גבוהה של נוזלים.

טלאים

מבין סוגי המצע השונים הזמינים לבעלי החיים הללו, הנפוצים והמקובלים ביותר עבור טלאים הם קש ונסורת, אותם מפזרים על משטחי בטון או על קרקע הדוקה, מכיוון שהם מרככים את הרצפות ומסייע להשגת איזון תרמי (2). יש להם גם יכולת לספוג נוזלים ביעילות והטלאים נהנים לרבוץ עליהם.

לאחרונה נפוץ מאד השימוש בטפחות, שנמצאו יעילות בגידול האינטנסיבי גם כי ניתן בקלות יחסית לשמור עליהן כסביבה נקיה (נמצא ריכוז לחיידקי נמוך עליהן(3) וגם כי הן נמצאו כמועדפות על ידי טלאים לרביצה. מחקרים הראו כי טלאים בילו יותר זמן ברביצה על לוחות הפלסטיק. הטפחות בדרך כלל מוגבהות מעל רצפת בטון, עליה נופלת פסולת ההפרשות וניתן לסלקן בשטיפה בקלות רבה יותר(4). בנוסף, מחקרים מצאו כי שימוש בטפחות מוגבהות יכול לתרום להגדלת צריכת המזון ולגדילה טובה יותר בטלאים, במיוחד כאשר הם מחולקים לקבוצות קטנות(5).

כיום, נפוץ לחלק את הטלאים לקבוצות קטנות של 7 עד 10 בעלי חיים בימים הראשונים לחייהם, מה שמאפשר החזקתם בנפרד ומונעת התפשטות של מחלות. הטלאים מקבלים קולוסטרום בימים הראשונים ובהמשך מוזנים באמצעות מערכות האכלה מתקדמות, שהן מיינקות אוטומטיות.

 

עגלים

בקרב עגלים, מצעי קש הם נפוצים ומועילים ביותר. מחקרים הראו עלייה במשקל וצריכת אוכל מוצק בקרב עגלים הנמצאים על מצעי קש, בשילוב עם ירידה במחלות והפרעות במערכת העיכול בהשוואה למצעי חול(6). בנוסף, קש מחיטה בעל גבעולים ארוכים הוכח כמפחית את שכיחותן של מחלות בדרכי הנשימה בקרב עגלים צעירים(7).

בין התכונות החשובות של מצעי קש מחיטה נכללות יכולות הספיגה הגבוהות, המאפשרות סביבה יבשה ומערכת בידוד טוב מקור או מחום(8). מחקרים הראו שסביבות יבשות ומצע המאפשר זאת – מועדפים על ידי עגלים, בהשוואה לסביבות לחות ורטובות. עם זאת, מחקרים הראו כי עגלים מעדיפים משטחים יבשים בעלי רכות מספקת שעליהם הם יכולים לשכב, כגון נסורת, ואינם מעדיפים משטחי בטון קשים או שבבי עץ קשיחים.

השילוב של מצע מיטבי, יחד עם שיטות האכלה המנוטרות והקרובות ככל האפשר לשיטה הטבעית, יתרמו לגדילה והתפתחות מיטביים בזמן הרגיש ביותר הסמוך להמלטה.

צרו עם חלבית קשר לקבלת מידע נוסף על השילוב בין סביבת האכלה ומצע אופטימליים לבין תחליפי חלב טבעיים באיכות הטובה ביותר, שיאפשרו גידול בעלי החיים בריאים בצורה מפוקחת וטבעית ככל האפשר.

 

 

 

מקורות:

1 https://ag.umass.edu/crops-dairy-livestock-equine/fact-sheets/bedding-options-for-livestock-equine

2 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159104001844

3 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016815911730254X

4 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S092144880600280X

5 https://www.researchgate.net/publication/334988719_Effect_of_housing_systems_on_the_growth_performance_of_crossbred_goats

6 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022030211001858

7 https://crystalcreeknatural.com/the-importance-of-calf-bedding/#:~:text=Deep%20bedding%20with%20long%20stem,your%20calf%20needs%20and%20questions

8 http://www.milkproduction.com/Library/Scientific-articles/Calf-Management/Growth-and-health-of-calves/

9 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022030212003104

Slidetop

תפריט נגישות