שמן קוקוס – המרכיב שיכול לעזור לבעלי החיים שלכם לגדול בבריאות טובה יותר, עם יותר כוח ואנרגיה

האם כל החיות יכולות להפיק תועלת משימוש בשמן קוקוס? מהן השפעותיו וכיצד הוא מסייע לבעלי חיים בהתפתחותם? מספר מחקרים ניתחו את השימוש בשמן קוקוס בצורות שונות של תזונה, כולל בתחליפי חלב, ומצאו מגוון השפעות חיוביות להתפתחות בעלי החיים.
תכונותיו של שמן הקוקוס נובעות בעיקר מרמות משמעותיות של חומצה לאורית. חומצה לאורית מעובדת בגוף בקלות, ולכן יכולה להוות מקור לאנרגיה מהירה ונגישה. בנוסף, יש לחומצה זו השפעות אנטי-מיקרוביאליות חזקות מכיוון שהיא מסוגלת לחדור לקרומי החיידקים – ובכך לפגוע במבנים הפנימיים שלהם1.

עגלים:
מחקרים בחנו את השימוש בשמן קוקוס בתחליפי חלב לעגלים, על ידי בדיקת השפעותיו על צמיחה והתפתחות, ויכולתו להפוך את תחליפי החלב להזנה המדמה חלב אם ככל האפשר. תוצאות ממחקרים שונים הראו כי תוספת של שמן קוקוס מובילה לעלייה בצמיחת השלד ולירידה בסיכוי לשלשולים. תכונות אלה בשמן הקוקוס נובעות מהתרומה של חומצות השומן הבינוניות, הדומות יותר לחלב מלא מאשר לצורות אחרות של חומצות שומן2,3. במחקרים נמצא כי חומצה לאורית מגינה על עגלים מפני חיידקי גראם חיוביים ושליליים, ולכן יכולה להוות תחליף פוטנציאלי לאנטיביוטיקה4,5.

טלאים:
מחקרים על כבשים בדקו את יכולתו של שמן קוקוס להשפיע על רמות של הפרשת מתאן במעי של החיות. באופן טבעי, המעי של הכבשים מפריש רמות גבוהות של מתאן, מה שמוביל לאובדן אנרגיה משמעותי אצל בעלי החיים. נמצא כי שמן הקוקוס מפחית את הפרשת המתאן מבלי להשפיע על עיכול מרכיבי המזון. השפעה זו נגרמת על ידי שינוי בפעילות המטבולית והרכב המעי אצל הכבשים6. דיווחים מראים ששמן קוקוס, וליתר דיוק רמות גבוהות של חומצה לאורית, יכולים להפחית את אוכלוסיית החיידקים ההמתנוגניים במעי בשיעור של עד 35% 7,8. ממצאים אלה חשובים עבור טלאים, מכיוון שהם זקוקים לרמות אנרגיה גבוהות לצורך התפתחות בריאה.

סייחים:
סייחים יכולים להפיק תועלת מתוספת שמן קוקוס, מכיוון ששמן זה אינו נוטה לחמצון ולכן הוא יכול לשמור על הערך התזונתי שלו למשך תקופה ארוכה. כך, בעזרת שמן קוקוס יכולים הסייחים לשפר את רמות האנרגיה שלהם. בנוסף, לחומצות השומן הבינוניות הנמצאות בשמן קוקוס, ובעיקר לחומצה לאורית, יש כאמור תכונות אנטי-מיקרוביאליות. לכן, בזכות חומצות אלה שמן קוקוס מגן על בריאות הסייחים בתקופת ההתפתחות המוקדמת, שהיא תקופה מאוד רגישה9.

חזרזירים:
מחקרים הראו כי שמן קוקוס עבור חזרזירים יכול לסייע בתהליך הגמילה, זמן שבו החזרזירים סובלים משיעור גבוה של זיהומים. לשמן הקוקוס יש השפעה מעכבת על החיידקים שתוקפים ומשפיעים רבות על החזרזירים, כמו סלמונלה. תכונה זו מאפשרת שיפור בבריאות המעי כמו גם גדילה קלה יותר10. דיווחים ספציפיים על חומצות שומן בעלות שרשרת בינונית, וחומצה לאורית בפרט, הראו פעילות אנטיבקטריאלית חזקה שיכולה להוביל לשימוש בשמן קוקוס כמרכיב בסיסי המחליף אנטיביוטיקה לחזרזירים לפני ובזמן הגמילה, על מנת להפחית את שיעורי הזיהומים והתמותה11.
תחליפי החלב של חלבית מיוצרים תחת תקני בטיחות מזון, וכוללים מרכיבים ברמה הגבוהה ביותר, ומגוון מוצרים עם פורמולות עשירות הכוללות מרכיבים ותוספים, כגון שמן קוקוס.
צרו קשר לקבלת מידע נוסף על תחליפי החלב של חלבית, ועל שימוש בשמן קוקוס, שיאפשר גדילה והתפתחות תקינים ומצב בריאותי מיטבי בקרב היונקים.

מקורות:
1 https://link.springer.com/article/10.1007/s11746-014-2562-7
2 https://www.journalofdairyscience.org/article/S0022-0302(13)00139-2/fulltext
3 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1080744615309530
4 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11257052
5 https://www.jstage.jst.go.jp/article/jvms/66/12/66_12_1583/_pdf
6 https://rnd.edpsciences.org/articles/rnd/pdf/2003/01/R3103.pdf
7 https://www.researchgate.net/publication/286017535_Effect_of_the_coconut_oil_on_the_consumption_digestion_of_nutrients_and_methane_production_in_sheep_fed_with_forage_and_concentrate
8 https://www.nrcresearchpress.com/doi/pdfplus/10.4141/A01-078
9 https://equinewellnessmagazine.com/supplementing-oils /
10 https://norel.net/en/system/files/Coconut%20oil_1.pdf
11 https://content.sciendo.com/view/journals/aoas/17/4/article-p967.xml

Slidetop

תפריט נגישות