שימוש במיינקות אוטומטיות להזנת עגלים וטלאים – האתגרים והפתרונות

הזנת יונקים מביאה עימה אתגרים רבים, ההזנה דורשת ניהול קפדני, ופיקוח על גדילת החיות ובריאותן. מיינקות אוטומטיות פותחו במטרה לספק מערכת נוחה ויעילה להזנה של קבוצות בעלי חיים, תוך מעקב אחר מצבם התזונתי והתפתחותם של כלל בעלי החיים בבת אחת. עם זאת, שימוש במיינקות אוטומטיות מצריך מיומנות רבה, מכיוון שיש מגוון רחב של סוגיות שיש לקחת בחשבון לצורך תפקוד נכון של המיינקות ולצורך יצירת סביבה בריאה לבעלי החיים.

האכלה במינקות נהפכה לנפוצה במיוחד בקרב טלאים, עדיין פחות שכיחה בהאכלת עגלים. לעתים קרובות נעשה במיינקות שימוש יחד עם מערכות האכלה שאינן אוטומטיות.

עגלים:

מיינקות אוטומטיות לעגלים מספקות כמות מבוקרת ומדויקת של תחליפי חלב לעגלים, בהתבסס על צרכיה של כל אחת ואחת מהחיות. מיינקות אלה מחוברות למערכות איסוף נתונים, המתעדות את צריכת החלב היומית, מהירות השתייה ותדירות ומשך הביקורים(1).

בין המשתנים שמנוטרים על ידי המערכת נכללים אוורור ומצעים המסופקים לבעלי החיים בזמן ההאכלה. שימוש במיינקות אוטומטיות גורם לכך שקבוצות גדולות של עגלים מוזנות באותו מקום בו זמנית. לכן, אוורור משמעותי הוא קריטי, על מנת למנוע התפשטות של מחלות שונות דרך מערכות הנשימה או העיכול. המטרה היא ליצור בריזה קלה, המאפשרת אוורור אופטימלי לאורך כל השנה1. ניתן לספק אוורור באמצעות מאווררים, וילונות ושימוש בצינורות בעלי לחץ חיובי במטרה לשמר היגיינת אוויר טובה(2).

אלמנט נוסף שמנוטר הוא המרחב שניתן לעגלים בזמן ההאכלה, על מנת למנוע צפיפות ולתת לכל חיה את המרחב הדרוש להאכלה מיטבית. ההמלצות כוללות לפחות 3.5 מ”ר לכל עגל. מרחב זה מאפשר מספיק מקום לבעלי החיים, ומקטין את הסיכוי להתפשטות מחלות או חוסר תזונתי(3).

ניקוי מעמיק של המקום ושל המיינקות הוא הכרחי – וחייב להיות קבוע. בנוסף, ניתן להוסיף מצע יבש כאשר יש עלייה ברמות הלחות. יש גם חשיבות רבה להחלפה קבועה של הפטמות המחוברות למיינקות(1).

שימוש במיינקות אוטומטיות, כתוספת לאכילה בדליים, הראה תוצאות מיטביות לטווח הארוך מבחינת שיעור צריכת החלב. עם זאת, ניטור מתמיד של בעלי החיים הוא הכרחי כדי לזהות מחלות בזמן – ולהתערב.

טלאים:

שימוש במיינקות אוטומטיות בקרב טלאים נהפך ליותר ויותר נפוץ. בניגוד לעגלים, לטלאים יש גישה חופשית לתחליפי החלב הניתנים באמצעות מיינקות אלה. אצל טלאים, בשלב זה אין איסוף נתונים רציף של צריכת חלב ומשתנים אחרים בשל העובדה שלא משתמשים באמצעי זיהוי ואיסוף נתונים אוטומטיים בטלאים.

טלאים מקבלים בדרך כלל 180 גרם אבקת תחליף חלב שמעורבבים עם ליטר מים בטמפרטורה של 40 מעלות צלזיוס. הזנה בצורה זו מאפשרת להאכיל את החיות בצורה הקרובה ככל האפשר להאכלה הטבעית.

בקרב טלאים יש צורך לשמור על כך שהמיינקות יהיו מוגבהות, על מנת למנוע כניסה של בעלי החיים למיינקת עצמה ובכך לזיהום של מערכות ההזנה(4).

הסביבה שבה ממוקמות המיינקות צריכה להיות מאווררת ומרווחת היטב. כל טלה צריך לקבל שטח של לפחות 0.5 מ”ר על מנת שתהיה לו סביבה נוחה וכדי למנוע מצבי צפיפות. שימוש בחללים גבוהים מסייע לקבלת תנועת אויר ואיוורור טוב במהלך הקיץ, כשבמידת הצורך יש להוסיף מאווררים על מנת לוודא תנועת אויר. יש לדאוג להגנה מתאימה על מנת למנוע חשיפה לרוח וגשם במהלך החורף.

המיינקות עוברות ניקוי יסודי מדי יום וכיול מדי כמה ימים. בנוסף, נעשית בדיקה של משקעים מינרליים בתוך המיינקות באופן רציף5. הצינורות הנמצאים בתוך המיינקות מוחלפים לעתים קרובות למטרות ניקוי. כשיש שינוי בקבוצות בעלי החיים יש צורך לניקוי מעמיק של המרחב. שימוש ברצפות בטון נמצא כמועיל מכיוון שהוא מאפשר ניקוי קל ויסודי של החלל. שיטות נוספות לניקוי כוללות שימוש ברצפות טפחות מוגבהות ומחוררות המאפשרות ניקוי קל של סביבת בעלי החיים. הטלאים מקבלים גישה חופשית למיינקות לתקופה של 35 עד 40 יום, עד לסיום תהליך הגמילה. נהוג להשאיר את הטלאים בסביבת המיינקת לעוד כשבוע – שבועיים לאחר הגמילה על מנת למנוע עקה נוספת לגמילה.

יחד עם שמירת כל התקנות הבריאותיות, חשוב גם לוודא שבעלי החיים מקבלים תזונה מספקת ומדויקת. לכן, כאשר מתחילים להשתמש במיינקות אוטומטיות כמקור האכלה עיקרי, מומלץ להאכיל את בעלי החיים גם בבקבוקים לתקופה של 3-10 ימים בעגלים. שימוש בשתי מערכות האכלה אלה במקביל, מאפשר לבעלי החיים לקבל תזונה מספקת תוך התאמה למקור ההאכלה החדש. בטלאים מאכילים בקולוסטרום בימים הראשונים ובמקביל מועברים הטלאים למדור לימוד בו נמצא עובד המקפיד לוודא שכולם ינקו חלב לפחות מספר פעמים ביממה, עד שלמדו לינוק בצורה עצמאית.

הן שיטת ההאכלה שבה נעשה שימוש, והן תכולת החלב עצמה, נחשבות למרכיבים חיוניים המשפיעים על התפתחותם ובריאותם של בעלי החיים הצעירים. לכן חשוב להקפיד ששני אלמנטים אלה יהיו מנוטרים ככל האפשר.

חלבית, יצרנית ותיקה של תחליפי חלב, משתמשת בטכנולוגיות מתקדמות לפיתוח תחליפי חלב לבעלי חיים בצורה מנוטרת ככל האפשר. תחליפי החלב של חלבית מותאמים לשימוש במינקות אוטומטיות. הניסיון והידע של חלבית, יחד עם פיתוח מתמיד של מוצרים חדשניים באיכות הגבוהה ביותר, מספקים מענה מקיף לצרכים מגוונים. שירות מהיר ומסור הוא מהיסודות שעליהם נבנתה החברה.

מקורות:

1 http://afs.ca.uky.edu/content/dairy-getting-the-most-from-automatic-dairy-calf-feeders
2 https://www.extension.iastate.edu/dairyteam/files/page/files/Automatic%20Calf%20Feeders%20Factsheet-2012.pdf
3 http://www.omafra.gov.on.ca/english/livestock/sheep/facts/03-013.htm
4 http://www.sheep101.info/201/feedwaterequip.html
5 https://www.ruminantia.it/wp-content/uploads/2016/06/I-29-DAIRY-CONFERENCE-2015.pdf

Slidetop

תפריט נגישות