לספק לטלה את הרמה האופטימלית של נחושת

נחושת היא אחד המיקרו-אלמנטים החשובים ביותר בהתפתחותם ותפקודם של כבשים, ושל חיות רבות אחרות. תפקידה של הנחושת הוא מורכב, מכיוון שהיא נחוצה לצורך תפקוד תקין של מספר רב של אנזימים הקשורים למערכות שונות בגוף. דוגמה חשובה היא טירוזינאז, אנזים הקושר נחושת הנחוץ לייצור והפרשת שליחים כימיקלים בעלי תפקיד חשוב במערכת העצבים המרכזית(1).

אנזימים נוספים תלויי-נחושת אחראים על הגנה של מערכות שונות בגוף במצבים של סטרס חמצוני, היכול לגרום לחוסר תפקוד חמור ולנזק ברקמות שונות בגוף(2).

רמות הנחושת משתנות בקרב כבשים על בסיס הזן שלהם. יש זנים בעלי יכולת ספיגת נחושת מוגברת, לעומת זנים אחרים שמתקשים לספוג נחושת. לכן קיים קושי ניכר בתכנון הפרוטוקול המדויק למתן נחושת ובניטור רמותיה בקרב כבשים.

יונקים רבים, וכבשים בפרט, מתקשים בספיגת נחושת עקב ריאקציות של הנחושת עם חומרים הנמצאים באזור הכרס שבמערכת העיכול. כאשר הנחושת עוברת ריאקציה עם חומרים שונים בכרס, נוצרים קומפלקסים שלא ניתנים לעיכול – ולכן לא נספגים בגוף(3).

השילוב בין ריאקציות אלה לבין מחסור נחושת בדיאטה עלול לגרום למחסור בנחושת, הניכר בעיקר בקרב כבשים שלא היו חשופים לרמות מספקות של נחושת בשלבי התפתחות טרום-לידתיים.

מבחינה קלינית, מחסור בנחושת גורם לבעיות בתנועה ובקואורדינציה, ויכול אף לגרום לקושי בעמידה, מה שגורם לתופעת ה-SwayBack (חוסר יציבות ברגליים האחוריות) הנגרמת עקב בעיה בהתפתחות מערכת העצבים(4).

כאשר סימפטומים אלה ניכרים, זוהי אינדיקציה לכך שהנזק הנגרם לשכבת המיאלין בעצבים הוא כבר בלתי הפיך.

עקב הסיכון לבעיות התפתחותיות המקושרות למחסור בנחושת, תוספי נחושת נהפכו לחלק חשוב מתזונת חיות רבות, במטרה לנסות לצמצם את הנזק. זאת במיוחד בקרב כבשים, שהם כאמור בעלי נטייה מוגברת לבעיית ספיגת נחושת.

עם זאת, תוספי נחושת יכולים בקלות להוביל למצב של הרעלת נחושת אקוטית או כרונית. מחקרים הראו כי יש עלייה מובהקת בשכיחות הרעלת נחושת בקרב כבשים עקב מתן לא תקין של תוספי נחושת כחלק מתזונת הכבשים או עקב צמצום בתוספים אחרים(5).

בנוסף, יש זנים של כבשים בעלי נטייה לספיגה מוגברת של נחושת, מה שגורם להצטברות מהירה של נחושת – ולשכיחות מוגברת של הרעלת נחושת.

מחקרים שבחנו את ההשפעה של תוספי נחושת, הראו כי הרעלת נחושת יכולה להשפיע באופן מובהק על תפקוד בעל החיים גם מספר חודשים לאחר מתן הנחושת. הצטברות הנחושת נראית באיברים ספציפיים בגוף, כאשר העיקרי בהם הוא הכבד(6).

תהליך ההרעלה מתפתח בשלושה שלבים, לאחר חשיפה ממושכת לחומר: קודם כל, הנחושת עוברת דרך זרם הדם לכבד, שם היא נקשרת עם חלבוני כבד שונים. לאחר מכן, כאשר חלבונים אלה רוויים, הנזק בכבד מתחיל להתפשט. בשלב השלישי, כמויות גדולות של נחושת מופרשות אל תוך זרם הדם, והנחושת פוגעת בתאי הדם האדומים. שילוב של כל התופעות האלה מוביל לירידה בתפקוד הכבשים ולדיכוי בפעילותם.

הרעלת נחושת לא נגרמת אך ורק מהצטברות נחושת, אלא גם בגלל הזמינות הביולוגית של הנחושת, שמושפעת מזן החיה ומאינטראקציית הנחושת עם מיקרו-אלמנטים אחרים הנמצאים בגוף. המיקרו-אלמנטים המשפיעים על פעילות הנחושת באופן המובהק ביותר הם אבץ, קדמיום, גופרית ומוליבדן. חוקרים שונים פיתחו נוסחה היכולה לנבא הצטברות נחושת על בסיס ריכוזם של גופרית ומוליבדן(7).

מחקרים הראו כי כבשים משני המינים רגישים לנחושת ומושפעים מהצטברות נחושת באופן דומה. עם זאת, רמת הרגישות משתנה כתלות בגיל הכבשים, כאשר הרגישות גבוהה ביותר היא בגילאים צעירים. בנוסף, כאמור, אחד הגורמים המשפיעים על רגישות לנחושת באופן משמעותי הוא זן הכבשים.

סוגים שונים של טיפולים פותחו לאורך השנים כדי לטפל בכבשים שסבלו מהרעלת נחושת. עם זאת, ההמלצות הן לנסות לשמור על רמות מאוזנות של נחושת ולספק חומרים הממתנים את השפעת הנחושת, וזאת במיוחד בקרב חיות בעלות רגישות גבוהה, כגון כבשים צעירים(8).

בנוסף, מומלץ לנטר את רמות הנחושת כבר בשלבים מוקדמים מאוד כאשר החיות עדיין בשלב צריכת תחליפי חלב, וזאת כדי לשמר רמה מאוזנת של נחושת ולצמצם מקרי מחסור או הרעלת נחושת.

אחד התוספים הכלולים בתחליפי החלב של חלבית הוא נחושת, כמו גם מיקרו-אלמנטים מהותיים אחרים חיוניים להתפתחות של היונקים. רמות הנחושת מנוטרות באופן קבוע בכל המוצרים, והמוצרים עוברים תיקוף בתדירות גבוהה. זהירות מיוחדת ניתנת לתחליפי החלב לצאן של טליים, כדי לוודא שהמוצרים הם בעלי רמת בטיחות גבוהה ויכולים לספק את מרכיבי התזונה המהותיים ללא סיכון לחיות הצעירות. מינון הנחושת והמיקרו-אלמנטים הנוספים נבדק באופן קבוע. ניטור רמות כל המיקרו-אלמנטים, והנחושת בפרט, הוא חלק מהותי וחשוב בתהליך הייצור בחלבית.

צרו עמנו קשר לקבלת מידע נוסף על תחליפי החלב שלנו, ונוכל לספק לכם מידע נוסף על תחליפי החלב באיכות הגבוהה ביותר שיאפשרו ליונקים שלכם לקבל נחושת ברמות האופטימליות.

מקורות:

1 https://faseb.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1096/fj.02-0736com 2 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00480169.2008.36856 3 https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.nu.11.070191.001005?journalCode=nutr 4 https://u.osu.edu/sheep/2019/10/15/copper-deficiency-in-sheep-and-cattle/) 5 http://www.veterinarypaper.com/pdf/2018/vol3issue5/PartA/3-4-16-920.pdf 6 https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/19571402835 7 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/940815/ 8 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090023397800378

Slidetop

תפריט נגישות