הגמעת סייחים: האם אפשר לסמוך על חלב האם?

דיווחים מראים כי שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בקרב סייחים הם בשבועות הראשונים לחייהם, מכיוון שהם חשופים לזיהומים, וצריכים לקבל כמות מזון משמעותית כדי לגדול באופן תקין1.
במהלך החודשיים הראשונים, סייחים מקבלים את רוב הזנתם מחלב האם, ויכולים לחזק את מערכת החיסון ולפתח עצמות ומטבוליזם תקין על ידי הזנה עשירה2. עם זאת, הסוסות לא תמיד יכולות לספק חלב לסייחים, עקב מספר סיבוכים שונים:
מסטיטיס – זוהי דלקת של בלוטות החלב: עד 5% מהסוסות – ובמיוחד סוסות צעירות – מתקשות להאכיל את הסייחים גם כאשר יש להן חלב, בגלל דלקות בבלוטות החלב הנגרמות מכמות גבוהה של חלב שמצטבר בעטין הסוסה3.
אגלקטיה – מחסור בייצור חלב: הסיבה הנפוצה למחסור בייצור חלב היא זיהומים בעשבים שהסוסות צורכות. מחקרים מראים כי באזורים מסוימים, מעל ל-50% מהעשבים הנצרכים על ידי סוסים הם בעלי זיהומים פטרייתיים4, מה שגורם לאפקט רעלני בקרב הסוסות. מחקרים מראים כי עד 88% מהסוסות הנחשפות לעשבים טוקסיים – סובלות ממחסור בייצור חלב5.
איסואריתיוליזיס נאונטלית – ב-2% מהסוסות מופיעה התפתחות של נוגדנים כנגד סוג הדם של הסייחים. תופעה זו גורמת לסיבוכים כאשר הסייח מקבל חלב מהאם, מכיוון שהחלב עשיר בנוגדנים שתוקפים את מערכת החיסון של הסייחים6. לכן, חשוב לתת לסייחים הזנה חלופית, מכיוון שחלב האם יכול להזיק לבריאות הסייח – ולגרום לאנמיה ולמחלות דם או מחלות מטבוליות נוספות.
הצורך בהזנה חלופית במהלך השבועות הראשונים לחיים הוא משמעותי, כדי לוודא כי הסייחים יכולים להתפתח ולגדול כראוי.
תחליפי החלב של חלבית, נותנים פתרון לתזונת הסייחים כאשר הסוסות לא יכולות לספק חלב. תחליפי החלב מיוצרים תחת תקני בטיחות מזון קפדניים, והם כוללים מרכיבים ברמה הגבוהה ביותר, ומגוון מוצרים עם פורמולות עשירות בחלבונים וויטמינים, המסייעים להתפתחות תקינה של החיה.
צרו קשר לקבלת מידע נוסף על תחליפי החלב של חלבית ועל הערכים התזונתיים שלהם, המהווים אופציה חלופית בריאה לחלב אם.
מקורות:
1http://www.foalsbeststart.com/pdf/foal_management_the_critical_first_two_days.pdf
2https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.2042-3306.2011.00522.x
3https://aaep.org/horsehealth/lactation-mare
4https://thehorse.com/164794/fact-sheet-fescue-toxicosis /
5https://extension.okstate.edu/fact-sheets/fescue-toxicity-and-horses.html
6https://www.petmd.com/horse/conditions/cardiovascular/c_hr_anemia_newborn_foals_neonatal_isoerythyolysis%20

Slidetop

תפריט נגישות